کد خبر 1622430
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۲
محسن مهدیان

حرف‌های باقیمانده از انتخابات بسیار است، اما یکی از مهم‌ترین‌های آن پیش‌بینی‌هایی است که خطا از آب در آمد.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

حرف‌های باقیمانده از انتخابات بسیار است، اما یکی از مهم‌ترین‌های آن پیش‌بینی‌هایی است که خطا از آب در آمد.

دقت کردید؟ رفتید مجدد رجوع کنید؟ چندتایی را مرور کنیم.

پیش‌بینی غالب این بود که مشارکت آن‌هم بعد از شهادت رئیسی، ازانتخابات مجلس بیشتر باشد. در دور اول چنین نشد.

پیش‌بینی غالب این بود که آمدن پزشکیان و حمایت خاتمی و چه و چه، باعث رشد مشارکت اصلاح‌طلبان می‌شود و باز هم نشد؛ نهایتاً تکرار ۱۴۰۰.

پیش‌بینی غالب این بود که در مشارکت حدود ۵۰درصد، جریان غیراصلاح‌طلب پیروز میدان است و نشد.

پیش‌بینی غالب این بود که کارآمدی دولت رئیسی منجر به رشد مشارکت می‌شود، اما نشد.

پیش‌بینی غالب این بود که حضور میلیونی مردم در تشییع جنازه یعنی استمرار دولت رئیسی اما غیر این رقم خورد.

پیش‌بینی غالب این بود که سبد رأی پزشکیان از جریان اصلاحات پر می‌شود، اما از سبد رئیسی گرفت.

پیش‌بینی غالب این بود که جمع آرای اصولگراهای ۱۴۰۰ به سبد جلیلی ریخته می‌شود، اما حدود ۸میلیون جدا شد.

چرا؟ این میزان خطای پیش‌بینی سابقه نداشته است. این را کنار آشفته‌بازار نظرسنجی‌ها بگذارید که اغلب گرفتار خطاهای عجیب و غریب در پیش‌بینی مشارکت و آرا شدند. بازهم چرا؟

یک جمله‌ای‌اش این است: ما با پدیده نوظهوری در جامعه مواجهیم که باعث می‌شود مردم با ابزارهای سنتی و قواعد گذشته پیش‌بینی نشوند و حتی نظرسنجی‌ها نیز قابل اتکا نباشد. اما همین نیز چرا؟ این پدیده نوظهور چیست؟

مردم ما و البته همه دنیا در جهان جدیدی زیست می‌کنند که با واقعیت فاصله دارد. فضای مجازی یک دنیای واقعی است اما واقعیت نیست؛ مردم با تصویری که برای‌شان ساخته می‌شود، در آن زندگی می‌کنند؛ یک تصویر ذهنی که الزاما ارتباطی با واقعیت ندارد و برساخته مجازی است. عمده زندگی مردم در فضای مجازی است؛ پایش روی زمین است اما دل و ذهنش در فضای مجازی.

مهم نیست در واقعیت چه می‌گذرد؛ مهم این است که در مجازی چه چیز ساخته می‌شود. مهم کارآمدی شهید رئیسی نیست؛ مهم بازنمایی آن است در تصویر مجازی. مهم خبر نیست؛ مهم روایت از خبر است.

اما در روایت‌سازی‌ چه‌کسی دست برتر را دارد؟ کسی که بتواند روایت پرقدرت بسازد. روایت پرقدرت چیست؟ روایتی که بیشتر تکرار شود. چه روایتی بیشتر تکرار می‌شود؟ روایتی که در شبکه‌ها و گعده‌ها و حلقه‌های متنوع و مختلف بیشتری بچرخد. چه‌کسی می‌تواند به این گروه‌ها دسترسی بیشتری پیدا کند؟ کسی که قدرت حلقه‌سازی‌ بیشتر داشته باشد یا نظام زیرساختی حلقه‌ها را در اختیار داشته باشد. و البته این قدرت می‌تواند دست ضدانقلاب باشد یا یک جاهل داخلی.

روشن است؟ ان‌شاءالله که عمق دردناک ماجرا حس شده است؛ یعنی مهم نیست که مرزهای شما امن است؛ مهم نیست که جسم‌ها صیانت می‌شود. مهم نیست یعنی کافی نیست؛ مهم این است که ذهن‌ها در اختیار حقیقت نیست و به‌دور از واقعیت است.

با این توضیح، با قواعد دنیای واقعی نمی‌شود جامعه را پیش‌بینی کرد. نظرسنجی نیز خیلی وقت‌ها به خطا می‌رود، چون نظرسنجی، نظرخواهی در یک نقطه و لحظه است و معلوم نیست آخرین دریافتی مخاطب از فضای مجازی چیست و چه تصویری برای او ساخته می‌شود؟... و به همین دلیل است که آرا و نرخ مشارکت در ۲۴ساعت منتهی به صندوق تغییر کرد.

از انتخابات عبور کنیم. جای رأی مردم روی چشم ماست. اما مسئله را از زاویه حکمرانی تحلیل کنید. آقایان هنوز در حیرت فیلترکردن و فیلترنکردن دوزانو مقابل دنیای پلتفرمی نشسته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    56 45
    راي قبيله و قوميتي تمام
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      19 15
      دقیقا علتش رای قومیتی بود
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      19 8
      سه دلیل اصلی 1-رای قومیتی به پزشکیان2-عدم فهم حرف های جلیلی برای عامه مردم-3-خراب شدن اسم قالیباف با ماجرای سبسمونی و درخواست تابعیت کانادا فرزندش.
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      11 11
      مطمئن باشید روزی را خواهید دید که همین قومیتها روزی او را کنار می زنند اگر به وظایف محوله خودش (نه شعارهای تبلیغاتی انتخاباتی) به درستی عمل نکند!
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      17 13
      قومی قبیله ای رو تموم کنید ناتوانی اصولگرایان وتمام مگه تهران وخوزستان وخیلی شهرهای فارس نشین به پزشکیان رأی ندادن؟خب چرا ندادن جلیلی ؟
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      20 5
      پس چرا تو استان فارس که اغلب فارس هستند رای پزشکیان بیشتر شد یا برعکس در استان همدان که جمعیت قابل توجه ترک دارد رای جلیلی بیشتر شد ؟؟
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      9 3
      مهم کار آمدی شهید رئیسی نبود مهم وضعیت تورم بود و قیمت ۸۰۰ میلیونی پژو پارس ! البته وضعیت مسکن بخاطر طرح مسکن ملی تا حدودی بهتر بود و قیمت ها رو دو سالی راکد نگه داشت
    • یه خوزستانی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      11 1
      درمورد خوزستان نه. تو خوزستان پزشکیان نفر دوم شد تو مرحله دوم با ۹۰هزارتا اختلاف با جلیلی،تازه ۱میلیون ونیم فقط رای دادن یعنی در کل ۴۰درصد از رای دهندگان رای دادن ۶۰درصد اصلا رای ندادن
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      2 2
      اگر طرفداران قالیباف به جلیلی رای میدادند شکست انتخابات سال 96 تکرار نمی شد ، نوکیسه های مذهبی که کلاس خودشون رو بالاتر از سایر مذهبی ها میدانند ، ولی نمیدانند که ابتدای راهی هستند که اصلاح طلبها رفتند
  • حمید IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    55 29
    اتفاقا معکوس است،رای گیری نشان داد مردم واقع بین شده اند این برون داد رفتار شماست ،که با رفتار مردم منعکس شد,دلیل تراشی سطحی و توجیه گری ،بر اساس فضای دیجیتال نیست،باز هم واقعیت را نبین
    • مهدی گلپایگانی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      13 8
      احسنت این بهترین پاسخ به این همه سال خودبرتر بینی این سبک تفکر و تمتمیت خواهی و توتالیتریته این عزیزان بود تحلیل در نازل ترین سطح خودش و دنبال مقصر از زمین و زمان گشتن من به جرات میتونم بگم خودم و تمامی اطرافیانم با علم و مطالعه و به دور از هیجانات فضای مجازی باافتخار به دکترپزشکیان رای دادیم به امید اعتلای وطنمون ایران جان
    • IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      0 2
      واقعیت ؟! یا قومیت گرایی ؟ متأسفانه گاهی قومیت گرایی و عصبیت دنبال دلیل نمی گرده ، همین که به آرای یکدست ... نگاه کنی متوجه میشی .
  • طبا IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    47 22
    حالا خوبه اسم خودش رو گذاشته تحلیلگر !!!! همه چیز و همه کس رو ربط داد به فضای مجازی و چشما ش رو هم به واقعیت بسته و انتظار داره از دل یه نظرسنجی نصف و نیمه و در یه محیط غیر شفاف و استرس زا، حقیقت استنتاج بشه !!؟؟؟
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      12 4
      احسنت.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    40 8
    خود این تحلیل هم مملو از اشتباه بود! مردم کور نیستند! فیلتر تلگرام نارضایتی را حل نمیکند! اقتصاد نابود شده که حاصل نقدینگی وحشتناک بالای دولت مثلا کارآمد و دولت روحانی بود باعث فقری در جامعه شده که استخوانهای مردم خرد شده و مسیولان به جای جلوگیری از فساد و مالیات عادلانه گرفتن فقط نمایان شدن انتقادات را بد میبینند!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    19 43
    کاملا درست است برای مروم امنیت مرزها و ...مهم نیست مهم سیلی است که دغل کاران در فضای مجازی راه می اندازند سیل اصلاح‌طلبان دروغگو
    • ali IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      10 3
      یکبار یک سری به خودتان و عملکرتان بزنید ای اقلیت پررو !!
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      8 7
      کوتاهی انقلابی ها در اجماع+ عدم آگاهی قشر خاکستری از حیطهٔ قدرت رئیس جمهور + دغل بازی اصلاح طلبهای مرفه بی درد + تعصب قومیتی ، باعث افزایش آرای اصلاح طلبان دروغگو شد
  • رضا IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    31 10
    دنیا به سمتی میرود که افکار اقایان سم برای خودشان میشود
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    26 10
    آقای مهدیان چه اتفاق عجیبی افتاد که نظرسنجی ها نشون نمی‌داد فقط مشارکت دور اول بین ۵ تا ۱۰ درصد خطا داشت اونم همه نظرسنجی ها دو روز قبل انتخابات بود .از ۲۰ روز قبل هم مشخص بود که نفرات اول تا سوم چه کسانی هستن و در دو گانه هم جلیلی بازنده است آیا این اتفاق نیفتاد .
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      11 12
      و‌کاملأ مشخص بود اگر انقلابی ها به نفع آقای قالیباف کنار می رفتند ایشان در دور اول پیروز میدان بود
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      7 5
      منم فکر میکنم اگه جلیلی کنار میرفت الان قالی باف رئیس جمهور بود
  • میلاد IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    21 34
    تابلو بود رای بر اساس قومیت وگرنه رای نمیاورد، تو ۳ تا استان دو میلیون هفتصد خورده ای رای بیشتر
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      4 3
      ببینید من قمی هستم به پزشکیان رای دادم تو قم بیشترین رای مال جلیلی بود عمه من خواهر من به جلیلی رای دادن میپرسم ازشون نمیفهمن مال چی رای دادن یعنی من هرچی فکر میکنم میبینم عمه ام نمی‌فهمه خواهرم گول دامادش رو خورده یه مستاجر دارم دیدم عکس جلیلی رو زده گفتم چرا زدی گفت دوسش دارم رای بهش دادم میگم چرا نمیدونه برای چی رای به جلیلی رای اینا که گفتم که بدونید هر کی یه معیاری داره ولی مردم انقلابیون رو نمی‌خوان
    • پویا نوری IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      1 2
      به نظرم شما اگه جوبت رو بشوری خیلی سنگین تری چون اونی که به جلیلی رای داد به برنامه و شعور و ادب و نزاکت رای داد ، و اونی که به پزشکیان رای داد به باد هوا رای داد چون هیچ قولی نداد فقط گفت کارشناسها میدونن و باید تازه بنشینند و راه حل پیدا کنند، البته همیشه همینطور بوده
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    31 23
    مردم بچه نیستند
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      10 9
      اما با فریب و وعده های عوام پسندانه و پوچِ اصلاح طلبان دروغگوی اشرافی،قشر خاکستری جامعه همیشه گول می خورن
  • سالار IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    36 15
    علتش اینه که دروغ و ریا و فریب روی ما نسل قدیم تاثیر داشت نه نسل زد . علتش اینه که اتفاقا نسل های جدید واقعیات را می بینند و توهمات و خیالات و خرافات و وعده سر خرمن و هزار تا کثافت کاری دیگه رو نمی پسندند . علتش اینه که اورکت و ریش و چفیه حقیقی رفته کنار و همش تزویر و خیانت و جیب مردم را خالی کرون و بی عدالتی و ظلم محض می بینند . علتش اینه که نسل قبل تو فضای مجازی و هپروت سیر می کرد نه نسل جدید
  • Kia IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    15 11
    خلاصه:شدیداًفیلتر کنید
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    20 17
    عملکرد رئیسی
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    29 12
    میخوان بگن که دولت رئیسی کارآمد بوده
    • شهرام IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      6 13
      نبوده ؟ باید چشم ها را شست و بی ملاجظه نگاه کرد وکارامدی شهید جمهور را دید
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      8 12
      بجاش دولت روحانی خیلی کارآمد بود
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    21 37
    مردم هیچ کدام از کاندیداها را مثل شهید رئیسی ندیدند حقیقتا هم هیچ کدام از کاندیداها بوی رئیسی را نمی دادند
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      10 8
      کشته شدن کارمندان دولت در زمان انجام خدمت به معنی شهادت نیست. بی خود لفظ شهید رو بکار نبرید. یا همه کارکنان دولت رو که در حال خدمت کشته یا فوت شده اند رو شهید اعلام کنید یا دست از این الفاظ سیاسی بردارید. این همه کارمند دولت با تصادفات فوت می کنند. حالا چون وسیله نقلیه ایشون هلی کوپتر بود شهید حساب می شوند؟
    • محمود IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      20 12
      بو را خوب اومدی مخصوصا بوی چای دبش!!
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      8 15
      ۱۲:۳۶ کسی که خودش را بخواب زده نمی شود بیدار کرد، چای دبش مربوط به دولت روحانی ست نه شهید خدمت
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      13 6
      یه مقدار انصافم خوب چیزیه چای دش مخصوص چه دوره‌ای بود و چه دوره‌ای بهش رسیدگی شد
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      9 4
      شهید رئیسی سال بعد اگر بود 10 میلیون رای نداشت
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      0 1
      در مورد شهید لطفا قانون را بخونید بعد اظهار نظر کنید خصوصا ماده 2 بند 16 .
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      0 2
      شهید رییسی اگه بود فقط ده میلیون رای از استانهای جنوبی بابت افتتاح طرهای آبرسانی بهش میدادند پنچ میلیون نفر بخاطر مسکن زمین رایگان بهش رای میدادند ، چای دبش از دولت قبل بود خودت رو به خریت نزن ولی روحانی و جهانگیری برادرانشون الان توی زندان هستند نظرت چیه
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 5
    جالب بود
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    10 11
    مهم این است که نوشته شما از عدالت بسیار دور است کی و کجا از جسم ها صیانت شده است ، اکر ذهن شما دور از واقعیت می باشد یا با این نوشته قصد دارید اذهان را گمراه یا خطاهای مدیریتی و حکومتی را توجیه کنید دیگر خیای تکراری است درست که ذهن مخاطب از رسانه مجازی تغذیه می شود اما یقین بدان حقیقت و واقعیت را انتخاب می کند چون آنرا در روزمره هایش با گوشت و خونش دریافته است
  • مردم دار IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    13 8
    سلام اینکه این تحلیل گرها مطالب را از کجا میارن مهم هست .چون خلاقیت ذهن عقب مانده خودشون هست و فکر میکنند مردم مثل قدیم هستند .
  • ali IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    19 8
    چرا آسمان ریسمان می کند؟؟!!
  • استان بوشهر IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    10 3
    هرچه می نویسد و می گوید و با اینا همه اختیارات و امکانات خوشبتانه در بلزشناسی ایرانیان وا داده اید و ومانده اید. توصیه میکنم دست از امکانات بکشبد و برید خودتون بشناسید.
  • حامد IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    19 1
    مردم از کمبودها رنج نمی برند. بلکه از این بی عدالتی در استخدامها و توزیع منابع و دروغ در رنج هستند که مانند موریانه به جان نظام افتاده
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    5 3
    مرد حسابی آخه از کی تا بحال پیش بینی های اصولگرایان ظاهرنما درست در آمده شما بهتره برید توی سایه تا خدایناکرده گرمازده نشید
    • IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      0 3
      تازه رفتی زیر آفتاب بذار کمی گرماش به مخت بخوره و عرق ریختنت شروع بشه ، بعد قدر سایه رو می فهمی .
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    6 1
    مهم کارامدی شهید رئیسی نیست ،مهم باز نمایی ان است در تصویر مجازی 👍👏
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    7 5
    نزدیکترین افراد به اقای پزشکیان اعلام کرد بنزین و ... را گران میکنیم / اقای پزشکیان هم هیچ قولی برای اصلاح امور اقتصادی نداد / کما بیش با ادبیاتی نه چندان قابل قبو ل شخص و دولت شهید رئیسی را هم نقد و به ان پرخاش کرد / عناصر شکست خورده و بعضا بد نام اصلاحات را به صحنه اورد و انان را مکرر تعریف و تکریم کرد /شعارهای قومی گرایانه و... داد / به عملکرد مجموعه نظام بشدت تاخت و.... ولی به هر حال اکثریت اراء را بدست اورد . این به چه معنا است ؟
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    5 4
    این پدیده نوظهور نیست بی سابقه هم نیست عجیب هم نیست این شما هستید که سالهاست چشمان وگوشهای خودتان را به روی حقیقت بسته اید هیچ دید درستی نسبت به ملتی که برآن حکم می رانید ندارید این پیش بینی های پرخطا منحصر به انتخابات نیست مربوط به همه تاروپودذهنی است که در مورد آینده این کشور ومنطقه وجهان به دور خودتنیده اید واز آن لذت می برید آنچه که فکر می کنید افول می کند دارد به دنیا صادر می شود حتی به خانه هایتان وآنچه به نظر می رسد دارد غروب می کند تازه دارد طلوع می کند.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    4 5
    اشتباهات و منفعت پرستی های خودتون رو گردن فضای مجازی نندازین
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    7 7
    مهم اینه فضای مجازی دروغهاتونو رو کرد
  • امین IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 2
    باید از قالیباف پرسید چرا باوجود تاکیدات رهبری طرح صیانت در مجلس قبل به محاق رفت
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 4
    شما از کارامدی رئیسی میکنید اگه این چنین بود ضعف رسانه ای داشتید که نتونستید به مردم نشان بدهید صرفا ماهانه آماری نشان میدهید که مردم بهش شک داشتند گرچه هر ادم عادی میتونست بفهمه با تصمیمات چند وزارتخانه مردم ناراضی هستند
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    6 4
    برا مردم زندگی الان و حال مهم است خودشون باعث شکست خودشون شدند شاید بگین ساده است ولی همین فیلتر واتساپ و تلگرام و اینستا و دیسکورد و گوگل پلی و پینترست و..‌‌.. و نارضایتی فراوان مردم و توجه نکردن باعث شکست شد همینایی که آیفون داشتن براشون مهم بود دور دوم رفتن رای دادند همینهایی که دوسال تو صف دریافت خودرویی هستند که هر سال هم دوبار قیمتش زیاد میشود بله بسیاری از رای آقای رئیسی به همین دلایل رفت سمت آقای پزشکیان یعنی ۸ ۹ میلیون از همون رای دوره پیش هم ازین چیزها خسته شدند
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 3
    همونیکه حامی اقای قالیباف گفت شما به محتوای فضای مجازی نباختین شما به اونایی باختین که براشون مهم بود هم سکو خارجی داشته باشند هم داخلی نه فقط داخلی
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 4
    دیگه دنیا همین است وقتی شورای عالی مجازی و وزیر ارتباطات خلاف جهت اب حرکت میکنند همین است اقای زارع پور تو وزیر مردم بودی یا وزیر چند نفر آدم محدود ؟ روزگار یکدفعه عوض میشود
  • سعید رختیانی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    4 5
    آقای تحلیلگر با پیشفرض اینکه انتخاب درست ، نامزدی بود که رای نیاورده میگوید ذهن مردم در این انتخاب در اختیار حقیقت نیست و دور از واقعیت است . چرا فکر نمی کنی که پیشفرض خود شما در اختیار حقیقت نیست و دور از واقعیت است.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 4
    محسن مهدیان خودش یکی از مسببین وضع الان است راهکارش هم این است تردید نمیکردید فیلتر میکردید این تفکر دنبال این هستن ملت عصبانی کنند و تنش درست کنند خود این تفکر صد سال از دنیای مدرن عقب است
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    4 3
    جبهه خاص و همفکراش مثل این اقا شکست خوردند باید بدونند مردم ایران نمیشه مردم کره شمالی باشند گرچه بعضی حرکاتشون قشنگ بوی نفوذ یا کودتا در داخل نظام میدهد
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    5 7
    برادر من همه چی رو فقط به فضای مجازی ربط دادی و رای دهنده ها رو ربات هایی که با فضای مجازی شکل میگیرن . با این فرمون بازم راه به ناکجاآباد میبری . فضای مجازی کیلویی چنده . واقعیت یعنی کف سفره خانوارها . تو هی بگو همه چی گل و بلبله . بعد طرف نگاه به وضع اقتصادیش میندازه می بینه له شده زیر بار تورم فاجعه بار فعلی . خوب بره به ادامه وضع فعلی رای بده ؟! کجایی دقیقا ؟
  • محمد IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 3
    اتفاقا‌این‌توهم‌شما‌بود‌وهست‌‌که‌حضور‌در‌تشییع‌جنازه‌رو‌ربط‌دادین‌به‌رضایت‌‌وحمایت‌‌مشکل‌شما‌این‌هست‌که‌فشاری‌که‌مردم‌از‌افزایش‌قیمتها‌‌وافزایش‌مالیاتها‌در‌دولت‌رییسی‌چشیدند‌را‌نچشیدید‌ومیخوایید‌با‌یک‌تشییع‌جنازه‌و‌وامصیبتا‌‌سرو‌ته‌قضیه‌رو‌هم‌بیاورید
  • فدایی سید علی IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    4 5
    هنوزهم راه غلط میروید.برای اصلاح امور باید مدتی در بین مردم زندگی کنید.میفهمید یانه؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    4 2
    چرت و پرت نگو نظر سنجی ها نظر سنجی نیست
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    6 2
    علت اصل اختلاف شدید بین نیروهای انقلاب بود
  • محمد IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    6 5
    مشکل اینکه تحلیلگر مردم را احمق فرض کرده که هر چه فضای مجازی بگه قبول می کنند نه عزیز مشکل دل بیمار شماست که نمیتوانید ببینید چه بر سر مردم اوردین
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    6 0
    تو با نظر سازیت دچار توهم هستین همون موقع که تائید شد با تصمیم عجیب شورای نگهبان همین جا پیامهای پیروزیش بود
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 1
    صد در صد مطمئن شدم خریدها و پرداخت قبض فعال‌های رسانه‌ای رو دیگران انجام میدم.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    4 1
    اختلاف رای انتخابات ۱۴۰۰ حدود ۱۶ میلیون هست اختلاف آرای انتخابات ۱۴۰۳ کمتر از ۲و نیم میلیون هست ! اینم در نظر بگیرید
  • سعید IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    7 4
    جبهه انقلاب تا متوجه نشه جهان تغییر کرده و در این دنیای دیجیتال با فیلتر و بستن هیچی درست نمیشه و برعکس مردم لجباز میشن چیزی درست نمیشه.انصافا چرا باید به جلیلی رای بدن وقتی اطرافیانش مثل رسایی و ثابتی و براتی هست. قالیباف بهترین گزینه بود که تیم مصافی تخریبش کردن
  • احمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    5 4
    دوره بزن و پرو پرو وایس توجیه کن تمام شده.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    6 4
    یک پیش بینی غلط دیگر اینکه فکر می کنید تهرانی های اصیل بی بند و بار و بی دین هستن اما ثابت کردیم ما با ایمان و انقلابی و تابع محض ولایت فقیه می باشیم ، درصد بالای حضور مهاجرین در تهران باعث شد رأی آقای جلیلی غلبه نکند
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    4 5
    تا وقتی شماها که رسانه دارید حقیقت را که مردم همینجا می نویسند پخش نمی کنید و به سلیقه خود عمل میکنید همینه و بس. درضمن آقای جلیل نه بیان شیوایی داشتند نه فصاحت و بلاغت در سخنوری‌ فقط هم تخصصی حرف زدند انگار سر کلاس درس دانشگاه هستند. هزاران موضوع بود که می‌شد در مناظره ها گفت و تجزیه و تحلیل کرد که حتی اونهایی که نمی خواستند رای بدهند هم بیان پای صندوق ها. واقعا آدم می مونه از این همه ناشی گری.
  • شبیه راز IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 2
    اتفاقا این شمایید که از واقعیت دورید و در تحلیل‌های مجازی غرق. عامل اصلی پیروزی پزشکیان این بود که مردم تبریز و به تبع آن تمامی ترکهای ایران تصمیم گرفتند بهش رأی بدن. همین.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    5 7
    احسنت آقای مهدیان،همیشه تحلیلهای شما را می پسندم.در تمام دنیا، افکار عمومی جامعه را با فضای مجازی مهندسی می کنند،ایران هم مستثنا نیست.روایات جعلی و سانسور و تخریب دولت شهید رئیسی توسط جریان اصلاحات جواب داد.خدا ازشون نگذرد
  • علی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    9 3
    این همه نشد گفتین ولی گناه را انداختین گردن نادان فضای مجازی
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    4 2
    فقط گفته ظریف درباره ملت ایران از زبان هوشنگ امیراحمدی درست است
  • ناشناس IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    9 6
    آخه چرا اینقدر در مقابل نفهمیدن مقاومت میکنید؟ چرا خودتونو به کوچه علی چپ میزنید و طبق روال به هیچ عنوان حقیقت خودتونو قبول نمیکنید؟ مردم از دروغ های علنی و بی وقفه از تضادها از تناقضها از تبعیض ها از مافیاها خسته شدند، یکیش همین بقول شما عملکرد شهید رییسی، کجای این عملکرد در زندگی و سفره مردم تاثیر مثبت ایجاد کرد؟ گرونی از ابتدای دولت سیزدهم نابود کننده شد و باز دروغ تو روز روشن که تورم رو کاهش داد. حالا ریشه یابی کردید که فضای مجازی نظر و رای مردم رو تغییر داده؟ اینم که دست خودتونه،فیلتر کن فیلترشکن بفروش،لشگریان سایبری کل وابستگان مستقیم به نظام هر جای فضای مجازی هستند، تا مادامیکه با مردم صادق نباشید و از توهین علنی به شعورشون دست بر ندارید هر روز ازتون فاصله بیشتری خواهند گرفت.
  • ایرانی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    7 3
    هرچی گفتید اوهام بود،پیش بینی میشد فلان شود؟ نشد...آب دوغ خیاری
  • شیری IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 4
    به نظر من میزان رای سفره مردم است ما بهترین مردم دنیا را داریم همان که در تشیع شهید ریسی وشهید سلیمانی شرکت کردن در انتخابات کمتر مردم آمار و داده هارو درجیب وسفره می بینن نه دربردی که اعلام میشه
  • یوسف از همدان IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 2
    جناب مهدیان هنوز هم که هنوزه بعد از این اعتراف ناقصی که در متن کرده اید چشمانتان متن جامعه را نمی بیند هنوز هم در توهم کارآمدی رئیسی و حضور میلیونی به قول خودتان هستید هنوز هم دنیا را از دریچه نگاه اطرافیانتان می بینید کمی از برج عاجی که ساخته اید فاصله بگیرید بیایید در متن جامعه زندگی کنید آن دنیایی که من و شما می شناختیم عوض شده دنیا محدود به اطرافیان گزینش،شده ذهن ما نیست مردم باورها ما را باور ندارند شما حضور مردم را در تشییع جنازه دیدید ولی شادی برخی از همان مردم را شهادت رئیسی ندیدید به چشم خود بسیاری را دیدم که آن اتفاق را با شادی برای هم نقل می کردند و....
  • FR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 3
    جالب بود خصوصا جمله آخر
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 3
    این کارآمدی ریسی تو چه موضوعی نمود داشته که فقط شما متوجه شدین ؟ دلار 60 تومن ؟ تورم 40 درصد ؟ گوشن قرمز 800 تومنی ؟ وضع مسکن و اجاره و نقدینگی و تولید و فرزندآوری ؟ یا کلا این سه سال برای حل مشکلات کافی نیست و همش تقصیر روحانی بوده ؟ پس کارآمدی رو چجوری متوجه شدین ؟
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      0 3
      البته از منظر حساب و کتاب شما 2 سال و هفت هشت ماه خیلی بیشتر از هشت سال ویرانی و کار نکردن هست، مردک قطاری که ترمز بریده نمیشه درجا نگهش داشت ، میفهمی یا نه ، عملکرد دولت دو سال بعد خودش رو نشون میده ، الان چرا بعد از یکسال مرغ و تخم مرغ تکون نخورده چرا قیمت نان و بنزین رو دولت افزایش نداد چرا یارانه 45 هزار تومن رو که 12 سال پیش تعیین شده بود طی همین دولت 10 برابر شد رو نمی بینی ، شاید اینقدر جیبت پر هست که این ارقام به حساب نمی یاد
  • هادی US ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 1
    اتفاقا غلط هم نبود. مهندسی کامل سده بود. اینور ۴ نفر تایید شدن تا رای ها بشکنه. اونور هم یه نفر گذاشتن که رای قومیت ها رو داشته باشه. احسنت بر شورای نگهبان.
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 3
    حالا ببینیم رای شما به پزشکییان چقدر سرسفره ی مردم مشخص میشه، این اقا نه برنامه داره نه حال تکون خوردن اگر بنا بر چراغ سبز نشون دادن به دول غربی وامریکاه باشه اون روحانی کذاب که چراغ سبز که سهله همه جور کاسه لیسی برای اربابشون کردولی دریغ از شل شدن یه پیچ،دروغ روی هر نسلی میتونه تاثیر بزاره حالا چه قدیم چه جدید چه زد، چه ایکس، چه باسواد، چه بیسواد ولی روی ادمهای با بینش سیاسی تا ثیر نداره 👎👎😔😢
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    3 0
    اتفاقا این نظرسنجی‌ها که ما دیدیدم با ضریب خطای خیلی کم درست از آب درومد. شاید اونها که شما دیدی اشتباه بوده و باید منابعت رو عوض کنی
  • IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    0 0
    یه پیش بینی مهم رو ازقلم انداختین واون اینه که تصورمی شد قالیباف بیشترازجلیلی رای داره
  • US ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    2 0
    سیاستمداران مهم نیست اگر سیاست بلد نباشند، این کار را مشاوران قوی می‌توانند برایشان جبران کنند. یک کاندیدای خوب و قوی کسی است که سیما، صدا، و قدرت تکلم، و حرف شنوی خوبی داشته باشد. از نظر روانی، اگر صدای یک کاندیدا بد باشد حتی با بهترین توضیحات و برنامه ها مردم حاضر به شنیدن صدای او نیستند، اگر سیمای بدی داشته باشد، مردم حاضر به دیدن و انتخاب او نیستند، اگر قدرت تکلم نداشته باشد و صغرا کبرای بلد نباشد ذهن مردم را تسخیر نخواهد کرد، اگر خود رای و کله شق باشد به مشاوران گوش نخواهد داد و گند خواهد زد... شما باید بدنبال شخصیت سازی باشید. هر حزبی که نماینده برای کاندیداتوری انتخاب میکند، باید وفادارترین شخص را به حزبش که دارای شاخصه های سیمای جذاب، صدای گرم، و قدرت بیان و کاریزماتیک باشد انتخاب کند و برایش برنامه و خط مشی تولید کند. نطق‌های انتخاباتی باید نه تتها با مشارکت و تایید اقتصاددانان و جامعه شناسان نخبه نوشته شود، بلکه باید توسط فلاسفه و روانشناسان و مامورین امنیتی زبده هم تایید شود، غلو وعده های معجزه آسا، قیافه های عبوس و کج و کوله، صدای های گوش خراش، و مهمتر از همه عدم اعتماد مردم بواسطه شایعات یا واقعیات ناخوشایند در گذشته کاندیدا مخربترین و فاجعه‌بارترین خروجی را برای کاندیدا خواهد داشت. در دولت روحانی شخصیت سازی شد، و سرمایه بر روی کسی چون جهرمی یا کاوه.... شد که متاسفانه هیچکدام، هیچ یک ازخصایص لازم برای شخصیت سازی را نداشتند و بجای خیار شور شب چله شدن بیشتر گند زدن و خیار گندیده شدن. در واقع کاندیدای ریاست جمهوری یک نقش فرمایشی است، خاتمی با خوشلباسی، و سیمای آراسته و صدای خوب و قدرت کاریزماتیک علیرغم تمامی برنامه های فاجعه بارش تونسته خودش رو بنام شخص اول اصلاحات قالب کنه و از مردم دلبری کنه و برای هم حزبیهاش رای جمع کنه. اصول گرایان دقیقا خلاف عمل کردن، بدسابقه ترین یا بدصدا و بدسیماترین و غیر کاریزماتیکترین کاندیداها رو معرفی کردن اونهم با لباسهای غیر متعارفی که نه محلی و سنتی هستن، نه دینی و مذهبی و نه رسمی، بلکه شتر گاوپلنگ لباس‌های شخصیتهای هندی و کره ای، و چینی... که از دید عموم نشانه خاکی بودن تلقی نمیشه بلکه نشان گاگول بودن هست. برای شخصیت سازی باید حد اقل کاندیدای مدنظر ۲ سال با سخنرانی‌ها و نقدها و ایده در کانون توجه باشه و در رسانه ها دیده بشه
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    1 0
    دروغگو دشمن خداست
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    0 4
    قطعا اگر قالیباف انصراف داده بود جلیلی دور اول پیروز مبشد چون شرایط دور اول خیلی فرق میکرد
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    2 0
    آقای قالیباف خیلی عزیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس